پیش نویس کتاب «سلام پایتون»

کتاب سلام پایتون - آموزش برنامه نویسی برای بچه ها

سال‌‌ها بود که به فکر آموزش کامپیوتر برای بچه‌ها و دانش آموزان به ویژه مناطق مظلوم، مستضعف بودم (زیرا در برخی مدارس و آموزشگاه‌های شهرهای بزرگ این چیزها را درس می‌دادند). از آنجایی که من مدرس حرفه‌ای اکسل و برنامه نویسی VBA هستم، می دانستم که چنین چیزهایی بدرد بچه‌ها نمی‌خورد. اما دغدغه دیگری هم داشتم و آن این بود که به این بچه‌ها اساسا کامپیوتر و سخت افزار ندارند و باید فکری هم برای این موضوع می‌کردم. تا بالاخره با کامپیوترهای «رزبری پای» آشنا شدم. مدت زمان زیادی - به اشتباه - داشتم بر روی اینکه چه زبان برنامه نویسی بر روی این کامیپوترها که مناسب بچه‌ها هم باشد، تحقیق می‌کردم و به گزینه هایی مانند #C و ++C و php فکر می کردم.

اما سرانجام فهمیدم که «پای» در کلمه «رزبری پای» اشاره به زبان پایتون دارد! و خیلی سریع با دیدن منابع آموزشی بسیار فراوان رایگان مانند اینجا و یا اینجا و کتاب های فراوان در سایت آمازون دیدم که بله، زبان برنامه نویسی که در سراسر دنیا به بچه ها و در مدارس تدریس می شود، دقیقا پایتون است :)

آموزش پایتون برای بچه ها

خوب دست بکار شدم و در مدت زمان بسیار کمی اصول اولیه‌اش را خودم کمی یادگرفتم و پیش رفتم. تا آنجا که فهمیدم باید چطور پایتون را درس داد.

متوجه شدم که در پایتون ماژول‌هایی است مانند turtle و یا pygame که ویژه آموزش برنامه نویسی برای بچه‌‌ها طراحی شده‌اند.

از آنجایی که بدیهی است که کسی در حوزه آموزش زبان پایتون برای بچه‌ها چیزی ننوشته است، شروع به نوشتن این کتاب (که فعلا بیشتر شبیه یک جزوه است) کردم. (البته خانه ریاضیات اصفهان یک کتاب ترجمه کرده‌اند اما خیلی برای دانش آموزان مناسب نیست و بیشتر می‌توانم تصور کنم که برای دانشجویان کاربردی است و البته متاسفانه خیلی حوصله صفحه آرایی آن را نداشته اند. دانلود این کتاب)

در انتهای این کتاب تقریبا تمامی دستورهای «ماژول turtle» پایتون را ترجمه کردم و قرار دادم.

شانس این را داشتم که در اوایل سال 2019 تدریس پایتون را به صورت داوطلبانه در یک کتابخانه انجام دهم. خوب قطعا از این جزوه شروع کردم و به زودی متوجه شدم که پایتون برای بچه‌های ایران بسیار زود است!! زیرا بعد از 10 ساعت تدریس حتی ساده‌ترین کدها را نمی‌توانستند بدون غلط بنویسند و خوشبختانه در آن کلاس بچه‌های باهوش و با استعداد هم داشتیم. متوجه بودم که حوزه تجربه‌ی من در تدریس پایتون بسیار محدود بوده است، اما با بیش از 20 سال تدریس می‌توانستم تا حد زیادی از صحت نتیجه گیری خودم مطمئن باشم در ضمن آنکه هدف من همانطور که اشاره شد مدارس تیزهوشان نبود بلکه می‌خواستم چیزی باشد که برای دانش آموزان مناطق دور افتاده قابل آموزش و یادگیری باشد.

خوب اینگونه بود که نوشتن کتاب «سلام پایتون» متوقف شد :(

و کار را بر روی «زبان برنامه نویسی اسکرچ» شروع کردم. بدون هیچ شک و تردیدی آموزش کامپیوتر برای بچه‌ها (سنین حدود 9 به بالا) باید از اسکرچ شروع شود و سپس یادگیری «پایتون» را در مقاطع تحصیلی بالاتر (مثلا کلاس نهم به بالا) را شروع کنند.

حال که بیش 2 سال از نوشتن این کتاب گذشته است، «سلام پایتون» را در اینجا برای دانلود قرار دادم تا شاید برای معلم‌ها و حتی گاهی بچه‌ها راهگشا باشد و امیدوارم در آینده فرصت و همتی دست دهد تا آن را ادامه دهم.

حقوق مالکیت مادی و معنوی این اثر و همچنین شرایط استفاده از آن در ابتدای کتاب قرار داده است، لطفا آن را مطالعه نمائید. لازم به تاکید است که کسی اجازه بازنشر این اثر به هر شکلی در اینترنت و یا فضای مجازی را ندارد البته بدهی است که می‌‌تواند آن را معرفی و برای دانلود به همین صفحه به آدرس www.farsaran.com/pb مخاطبین خود را ارجاع دهد.

شما هم تجربه یا دیدگاه خود را بنویسید:

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
کد امنیتی
mobtadi در تاریخ جمعه, 1402/10/01 - 21:28 نوشته:

می دانستم ، مطمئن بودم و چقدر خوبه که آدمهائی مثل شما پیدا می شوند شماها نمی ذارین آدم ناامید بشه 

محمد علیدوستی (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه, 1400/11/04 - 18:16 نوشته:

سلام استاد میدانی ممنونم از این کتاب خوبتون