کارت های آموزشی زبان برنامه نویسی اسکرچ

 این کارت‌ها (برگه‌ها) توسط تیم اسکرچ MIT تهیه شده است و هدف اصلی این آن است که به بچه‌ها به صورت خودآموز بتوانند با انجام تمرین و سناریوهای جالب، اسکرچ را یاد بگیرند و همچنین معلمین از آنها برای تدریس اسکرچ در کلاس‌های آموزش به عنوان سرفصل و مرجع استانداردی استفاده کنند. برای آنکه بچه‌های ایران بتوانند به راحتی اسکرچ را بیاموزند، این کارت‌ها را با دقت فراوانی برای شما ترجمه کرده‌ایم:

برای کسانی که با انگلیسی آشنایی دارند و مایلند که اسکرچ را به انگلیسی یاد بگیرند، برگه‌های اسکرچ را با شرح فارسی و دستورهای انگلیسی آماده کرده‌ایم:

آپدیت آبان 1399: به روز رسانی همه کارت‌ها با هدف سازگاری با ترجمه‌های جدید اسکرچ انجام گردید و همچنین 2 کارت جدید هم اضافه شده است.

نام کارتلینک دانلود و شرح مختصر این کارت
آموزش متحرک سازی حروف و اسم  در اسکرچ

حروف متحرک در اسکرچ

حروف اسمتون و یا حروف کسی یا چیزی رو که دوست دارید رو متحرک کنید.

در این کارت با تکنیک‌های ساده‌ و اولیه اسکرچ مانند: تغییر رنگ، چرخاندن چیزی، پخش آهنگ، افکت بزرگ و کوچک شدن حروف آشنا خواهید شد.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

آموزش متحرک سازی حروف و اسم  در اسکرچ

دنیایی خیالی در اسکرچ   *جدید*

دنیایی خیالی را تصور کن که در چیزی در آن امکان پذیر است.

در این کارت با تکنیک‌های ساده‌ و اولیه و جالب اسکرچ مانند: تغییر رنگ، تغییر پس زمینه، جابجایی و گذاشتن صدا آشنا خواهید شد.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

آموزش ساخت یک داستان در اسکرچ

ساخت داستان در اسکرچ

بازیگرانی را انتخاب کنید، گفتگوهایی اضافه کنید و به داستانتان واقعیت ببخشید.

یاد خواهید گرفت که چطور تصویر پس زمینه را تغییر دهید، صدای خودتان را به داستان اضافه کنید، چطور با «انتشار یک پیام» (broadcast) بیین بازیگران و گفتگوی آنها ارتباط برقرار کنید.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

آموزش ساخت یک داستان در اسکرچ

ساخت بازی پروازش بده در اسکرچ   *جدید*

با این کارت‌ها یاد می‌گیرید که چطور یک هواپیما و یا هر چیز دیگری را در اسکرچ به پرواز درآرید.

امتیاز خواهید گرفت و از روی موانع رد می‌شوید و هواپیمای خود را با کلید‌های جهت دار هدایت خواهید کرد.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

برگه های ساخت انیمیشن در اسکرچ

ساخت یک کارتون و حرکت در اسکرچ

بچه‌ها یاد می‌گیرند که چطور می‌توانند حرف زدن، دویدن و پرواز کردن را در اسکرچ بسازند.

با دستور «حالت بعدی» و حلقه «تکرار کن» یک طوطی بسازید که پرواز می‌کند، اسب شاخداری که می‌دود و یک قورباغه که باید زبانش را «دراز» کنید.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

برگه های ساخت بیا برقصیم در اسکرچ

جشن، رقص و موزیک در اسکرچ

یک صحنه شاد با موسیقی و رقص در اسکرچ طراحی کنید.

یاد می‌گیرید که چطور در اسکرچ می‌توان با نمایش پیاپی حالت‌های یک بازیگر، رقص را شبیه سازی کنید. با استفاده از دستور «تکرار کن» و «مـُهر»، می‌توانید رَد حرکت یک بازیگر و یا سایه او را ایجاد کنید.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

برگه های ساخت آهنگ بسازید در اسکرچ

آهنگ سازی در اسکرچ

سازی را انتخاب کنید و به آن صداهایی را اضافه کنید و یا صفحه کلید، آهنگ بزنید.

یاد می‌گیرید که چطور با  ساز موسیقی مانند پیانو، گیتار و انواع طبل و .. در اسکرچ کار کنید و صدها موزیک را با هم ترکیب کنید و آهنگ‌های جدید و جالبی را بسازید.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

برگه های ساخت بازی پینگ پونگ در اسکرچ

ساخت بازی پینگ پونگ در اسکرچ

یکی از بازی‌های جالب در اسکرچ، بازی پینگ پونگ (راکت و توپ) است.

یاد می‌گیرید که چطور با موس به توپ ضربه بزنید، امتیاز بگیرید و برنده شوید. با کاربرد «تولید اعداد تصادفی» و «متغیرها» در اسکرچ آشنا خواهید شد و خودتان یک «نقاشی» خواهید کشید.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

برگه های ساخت حیوانات مجازی در اسکرچ

بازی حیوانات مجازی در اسکرچ

یاد می‌گیرید که چطور بازی «گربه سخنگو» را خودتان در اسکرچ بسازید.

باید به «کی کی» آب و غذا بدهید و با او بازی کنید تا امتیاز به دست بیاورید. در این بازی با دستورهای شرطی مانند «اگر ... آنگاه » آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور «برخورد اجسام» با یکدیگر را باید در اسکرچ شبیه سازی کنید.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

ببرگه های ساخت بازی تعقیب و گریز در اسکرچ

ساخت بازی تعقیب و گریز در اسکرچ

بازی بسازید که در آن  شکار کنید و یا ستاره جمع کنید و امتیاز بگیرید و مرحله به مرحله سخت تر شود.

آموزش‌ها و تکنیک‌های بکار رفته در این بازی، برای ساخت بازی‌های پیچیده در اسکرچ بسیار مفید است، کار با چندین «شکلک» و «تعریف و تغییر متغیرها» و کنترل بازیگر با صفحه کلید، چیزهایی است که در این آموزش یاد می‌گیرید.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

برگه های ساخت بازی قاپیدن در اسکرچ

آموزش ساخت بازی قاپیدن

باید چیزهایی را که از آسمان می‌افتد را بگیرید و امتیاز جمع کنید.

ترکیب دستور «حلقه» با دستور «شرط» را خواهید دید و یاد می‌گیرید که چطور می‌توان یک سیب جایزه را نقاشی کرد و اگر امتیازتان بیشتر از 10 شد، برنده خواهید شد.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

برگه های ساخت بازی بپر بپر در اسکرچ

آموزش ساخت بازی بپر بپر در اسکرچ

از روی مانع‌ها و دشمن‌ها باید بپرید و اگر به آنها برخورد کنید، خواهید باخت.

شبیه سازی حرکت پریدن که در اکثر بازیهای پیچیده اسکرچ کاربرد دارد را خواهید آموخت. می‌توانید بازی را سخت تر کنید و خواهید آموخت که چطور «برخورد اجسام» در اسکرچ را باید شبیه سازی کنید.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی

برگه های ساخت تشخیص ویدئویی در اسکرچ

بازی و تشخیص ویدئو با وب کم در اسکرچ

در این کارت شما با افزونه «تشخیص ویدئو» کار خواهید کرد.

اگر با وب کم لپ تاپ  و یا دوربینی که به کامپیوتر وصل است، می‌توانید با استفاده از حرکت بدنتان بازی کنید. مثلا با دستتان بادکنک‌ها را بترکانید و یا یک روباه را بیدار کنید.

دانلود با دستورهای فارسی    |   دانلود با دستور‌های انگلیسی


حمایت مالی از پروژه اسکرچ فرساران 
توسعه ایران با بچه‌های توانمند میسر خواهد بود و با همین هدف ما آموزش‌های رایگان برنامه نویسی اسکرچ را آماده کرده‌ایم و همچنین لازم است تا با تکثیر و ارسال کتاب سلام اسکرچ و DVDهای آموزشی آن و همچنین خرید کامپیوتر رسپبری پای و ... ، شانس یادگیری علم کامپیوتر را برای دانش آموزان مناطق مظلوم و محروم فراهم آوریم. 
اگر این آموزش‌ها برای شما مفید واقع گردید، می‌توانید از طریق لینک زیر هر مبلغی را که مایل هستید به عنوان حمایت مالی از این پروژه واریز نمایید.  
 


روش و طرح درس آموزش اسکرچ

در واقع برای آموزش و تدریس اسکرچ ما دو روش را در پیش رو داریم که از قرار زیر هستند:

 روش اول) آموزش با روش متداول در ایران و کتاب‌های برنامه نویسی خارجی

روش دوم) آموزش با روش کتاب‌های خارجی اسکرچ و کارت‌های اسکرچ

بگذارید هر یک از این روش‌ها را توضیح دهم.

در روش اول، آموزش از پایین به بالا انجام می‌شود. یعنی ابتدا فراگیر با مفاهیم و دستورات مقدماتی آشنا می‌شود و سپس با مفاهیم پیچیده‌تر. معمولا مثال‌ها بسیار ساده و محدود هستند. این روش تقریبا آن چیزی که در آموزش‌های رسمی، دانشگاهی و کتاب های برنامه نویسی مرجع خارجی از آن استفاده می شود و همه ما با این روش آموزش دیده ایم و با آن کاملا خو گرفته ایم. برای مثال فرض کنید که می خواهیم شنا یاد بگیریم و مربی شنا کمی تئوری می گوید و سپس با تخته شنا پا زدن را آموزش می دهد و سپس حرکت دست ها و بعد نفس گیری و ..

در روش دوم، معمولا یادگیری از طریق انجام یک پروژه صورت می گیرد. یعنی مقدمات و مفاهیم اولیه زیادی گفته نمی شود. یک مساله یا پروژه مشخص می شود و آن مساله/پروژه حل یا انجام می‌شود. در طی فرایند حل مساله دانش آموزش با مفاهیم جدید برخورد می کند و آنها را فرا خواهد گرفت. در کتابهای اسکرچ انگلیسی و همینطور در این برگه های اسکرچ، از روش دوم استفاده می شود. تقریبا مشابه یادگیری دوچرخه سواری است که سوار دوچرخه می شویم و بدون مقدمه، یادگیری را شروع می کنیم.

کارت‌های اسکرچ بر مبنای روش دوم طراحی شده‌اند و اینجانب هم در کلاس‌هایم از آنها حتما استفاده کرده‌ام. ایده‌آل است که این کارت‌ها پرینت شوند و در کلاس در اختیار دانش‌ آموزش قرار داده شود و معلم رفع اشکال کند.

به عنوان نمونه‌ می توانم به «متغیرها» اشاره کنم که هیچ مقدمه‌ای از مفهوم و نقش «متغیرها» در کارت ها و یا کتاب ها گفته نشده است. بلکه در حین انجام مساله به قسمتی بر می خوریم که باید «امتیاز» بازی را محاسبه نماییم و در همان لحظه یک متغیر می سازم و از آن استفاده می کنیم. (در کتاب های انگلیسی اسکرچ در این لحظه توضیح مختصری از متغیرها داده می شود)


مزایا و معایب این روش ها

کاملا در ذهنم می توانم تصور کنم که هر یک از این روش ها چه مزایا و چه معایبی دارند. برای نمونه گمان کنم اگر در کلاسهای شلوغ (با تعداد دانش آموز بالا) از روش دوم بخواهیم استفاده کنیم، بسیار زمان بر خواهد بود زیرا رفع اشکال هر مرحله از دانش آموزان طول می کشد و همه باید صبر کنند تا همه اشکالهای یک مرحله حل شوند و سپس مرحله بعدی تمرین را شروع کنند. شاید دانش آموزان مستعد از روش دوم بیشتر خوششان بیاید و دانش آموزان ضعیف و متوسط بیشتر طرفدار روش اول هستند.

اگر مدت زمان تدریس زیاد نباشد (مثلا 5 ساعت برای هر گروه) ، با قاطعیت می گویم که از روش دوم استفاده کنید تا حداقل دانش آموزان درکی کلی از اسکرچ را به دست آورند.

به صورت کلی بگویم که هنوز برای من مشخص نیست که در گروه های مختلف مثلا 13 سال از چه روشی بهتر است استفاده کنیم. در هر صورت باید بگویم که من در ویدئوهای اسکرچ و همینطور جزوه سلام اسکرچ ،تا حد زیادی از روش اول استفاده کرده ام. یعنی ابتدا یک مفهوم را کاملا توضیح داده ام و سپس تمرین و مثالی را ارائه کرده ام و در کلاسهای حضوری نیز همینطور (یعنی از روش اول استفاده کرده ام زیرا کارتهای اسکرچ هنوز آماده نبودند).

البته قطعا سعی خواهم کرد که در فرصت های مناسبی و بدون لطمه به فرآیند یادگیری، روش دوم را در کلاسهای حضوری نیز آزمایش کنم.

امیدوارم که شما هم تجربیاتتان را در قسمت نظرات مطرح سازید.


سخنی در مورد ترجمه کارت‌ها/برگه‌های اسکرچ

در این ترجمه ها سعی شد که تقریبا محتوای کارت‌ها دست نخورده باقی بماند و هیچ توضیح اضافه ای در هیچ جایی اضافه نشود. (بجز چند پرانتز و چند کلمه) . چون بچه ها قرار بود که آنها را بخوانند مجبور شدم که عناوین را ترجمه های آزاد کنم . به عنوان نمونه Jumping را «بپر بپر»  و catch را «قاپیدن». یکی از کلمات مشکل ساز در ترجمه، فعل Animate بود که بارها در کارتهای مختلف تکرار می شد. نمی‌خواهستم از واژه «پویا نمایی» استفاده کنم زیرا برای بچه ها قطعا ناآشنا بود و ترجمه «متحرک سازی» هم کمکی نمی کرد والبته این دو واژه برای ترجمه animation پیشنهاد شده اند و نه animate.

برای ترجمه و صفحه آرایی و تنظیم فونت و ... وقت بسیار زیادی را صرف کرده‌ایم تا بچه‌های ایران بتوانند اسکرچ را به راحتی بیاموزند. اما این ترجمه‌ها خالی از اشکال نیستند و نیازمند بازنگری بیشتری هستند، به همین دلیل لطفا مرا از نظرات و پیشنهادات خود آگاه نمایید و اگر مایلید که نسخه اصلی انگلیسی از اینجا آن ها را دانلود کنید و برای دانلود نسخه pptx و یا InDesign آنها به اینجا بروید.

آپدیت اسفند 98:

در اولین ترجمه این کارت‌ها، بلوکها  و دستورها انگلیسی بودند زیرا بر این باور بودم که زبان علم و دانش کامپیوتر و برنامه نویسی انگلیسی است و بهتر است که بچه‌ها و دانش آموزان هر چه زودتر با آن آشنا شوند. اما پس از اولین دوره‌ها که در یکی از مدارس داشتم، متوجه شدم که تقریبا این کارت‌ها برای بچه‌هایی که انگلیسی ضعیفی دارند و یا نمی‌دانند بی فایده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم که کلیه دستورها و بلوک ها را به فارسی هم قرار دهم و البته کاری بسیار وقت گیر و پر زحمت بود ! 

آپدیت آبان 1399:

به روز رسانی همه کارت‌ها با هدف سازگاری با ترجمه‌های جدید اسکرچ انجام گردید و همچنین 2 کارت جدیدی که به تازگی توسط تیم اسکرچ ارائه شده است را به این مجموعه اضافه کرده‌ایم.

 

 

🩹 برچسب‌ها

شما هم تجربه یا دیدگاه خود را بنویسید:

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
کد امنیتی
سفلایی هستم (تایید نشده) در تاریخ پنجشنبه, 1402/09/16 - 13:17 نوشته:

کار شما بسیار عالیست
ضمن تشکر از شما ، من یکی از معلمان هستم که قرار شده این دوره رو به همه معلمین منطقه آموزش و پرورش خودم تدریس کنم تا آنها بتوانند به دانش آموزان آموزش دهند
حالا می خواستم ببینم من که آموزشم شخصی نیست می توانم از آموزش های شما( برای تثبیت یادگیری خودم و بهتر آموزش دادن به دانش آموزان ) استفاده رایگان داشته باشم یا خیر؟

فرشید میدانی در تاریخ جمعه, 1402/09/17 - 07:32 نوشته:

سلام/ بله قطعا
نیازی به پرسیدن نیست.
فقط محتواهای فرساران را نباید به شکل دیگری به اشتراک بگذارید مثلا این محتواها را در وب سایت و یا وبلاک خود ارائه کنید. بلکه باید آدرس مستقیم وب سایت فرساران را به سایرین بدهید تا خودشان مستقیما از اینجا دانلود کنید. متاسفانه مواردی پیش آمده است که افراد/وب سایت ها / موسساتی بدون مجوز (حتی در یک مورد اسم را هم حذف کرده بودند) محتواهای فرساران را در وب سایتشان منتشر می‌کنند و این کار از نظر ما سرقت علمی محسوب می‌شود.

جاویدمهر (تایید نشده) در تاریخ شنبه, 1402/03/27 - 17:27 نوشته:

با سلام ضمن تشکر از تهیه و تدارک رایگان مطالب آموزشی به استحضار می رساند لینک درگاه بانک برای حمایت مالی باز نمی شود

فرشید میدانی در تاریخ سه شنبه, 1402/03/30 - 12:35 نوشته:

سلام/ الان تست کردیم و مشکلی نبود. (احتمالا مشکلات موقت است و بعد از مدتی مرتفع می‌شود که ربطی به درگاه دارد).

مهدی مستانی (تایید نشده) در تاریخ جمعه, 1402/03/19 - 08:58 نوشته:

با سلام و عرض ادب استاد بزرگوار بسیار سپاسگزارم از آموزشهای شما ،واقعا از جون مایه گذاشتید خدا خیرتون بده

پارسا (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه, 1399/12/12 - 15:57 نوشته:

سلام بر آقای میدانی عزیز
آموزش هایتان بی نقص هستند
فقط اگه وقت داشتید لطفا زبان های جاوا و پایتون زا هم آموزش دهید
من عاشق آموزش هایتان شدم
خیلی ممنوووون

saeede (تایید نشده) در تاریخ یکشنبه, 1399/10/21 - 13:47 نوشته:

ممنونیم از شما بابت این همه تلاش.موفق باشید

akram saghaee (تایید نشده) در تاریخ یکشنبه, 1399/10/21 - 02:22 نوشته:

چطور خروجی بگیریم و در اختیار دیگران قرار دهیم؟

محمد طاها (تایید نشده) در تاریخ چهارشنبه, 1399/08/14 - 20:12 نوشته:

با سلام و احترام
هر دو فایل زیپی که قرار داده اید محتوی کارتهای فارسی است گرچه نام یکیش کارتهای انگلیسی است
البته در سایت اسکرچ انگلیسی ها هست ولی اینجا هم اصلاح شود خوب است
ممنون

فرشید میدانی در تاریخ چهارشنبه, 1399/08/14 - 20:51 نوشته:

خیر اینگونه نیست.
شرح تمرین‌ها و ... هر 2 فایل فارسی هستند اما در یکی همه دستورها/بلاک‌ها انگلیسی است و در دیگر دستورها/بلاک‌ها فارسی شده است.
آنچه در سایت اسکرچ هم قرار داده شده است، همین فایلها است که من ترجمه کرده ام و به آنجا هم ارسال کردم که اکنون در سایت اسکرچ قابل دانلود است. البته توجه داشته باشید که چیزی که فعلا در سایت اسکرچ است همه دستورهای آن انگلیسی هستند.

امیدعزیزی (تایید نشده) در تاریخ پنجشنبه, 1399/02/25 - 18:36 نوشته:

سلام آقای میدانی آموزش هاتون واقعا عالی و بی نقص هستند
ممنونم ازتون

آگاهی (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه, 1398/12/13 - 22:09 نوشته:

من تو کلاس های منطقه ۱۵ آموزش و پرورش ، از روش دوم استفاده کردم و خیلی راضی بودم.