ویدئوهای آموزش ساخت بازی‌ در اسکرچ

یکی از اهداف اصلی زبان برنامه نویسی اسکرچ این است که بچه ها بتوانند بازی های کامپیوتری بسازند. زیرا ساخت بازی برای بچه ها بسیار جالب است و در عین حال بچه ها باید از همه دستورهای برنامه نویسی مانند متغیرها، حلقه‌ها، شرط‌ها استفاده کنند.

از همه مهمتر مفاهیمی مانند Class و Object که در اسکرچ  Clone (مشابه) نامیده می‌شوند را به سادگی خواهند آموخت.

هدف دیگر ساخت بازی در اسکرچ تقویت خلاقیت بچه هاست زیرا در دنیای بازی های کامپیوتر برای تخیل حدی وجود ندارد. همچنین در حین ساخت یک بازی در اسکرچ بچه ها مجبور می شوند که با مفاهیم ریاضی و یا فیزیک هم کار کنند.

توجه کنید که این بازی‌ها کمی پیچیده هستند و اگر با اسکرچ از قبل آشنا نیستید توصیه می‌کنم که ابتدا یکی از سه کار زیر (یا همه آنها) را برای قبل از دیدن این ویدئوها، انجام دهید:
1) ویدئوهای آموزش تصویری اسکرچ را ببینید.
2) کارت‌های اسکرچ را انجام دهید.
3) کتاب «سلام اسکرچ فرساران» را مطالعه کنید.
4) ترجمه‌های جدید اسکرچ کمی تغییر کرده‌اند و در برخی از موارد با این ویدئوها تفاوت‌هایی را خواهید دید.

آموزش ساخت بازی «جنگ دایره‌ها» در اسکرچ

مدت زمان ویدئوی آموزشی: 53 دقیقه      حجم فایل: 104مگابایت 

بازی اسکرچ جنگ دایره ها

در این بازی اسکرچ شما یک دایره آبی هستید و باید دوستانتان که دایره‌‌های سبز هستند را نجات دهید (بگیرید). 

هر دایره سبز 1 امتیاز دارد و البته نباید به دایره‌های دشمن که قرمز هستند برخورد کنید و در هر بار برخورد با دشمن، 3 امتیاز از دست می دهید. در این درس با مفهوم Clone (مشابه ساختن) آشنا می شوید زیرا یعنی شما فقط 1 شکلک برای دایره دوستان و 1 شکلک برای دشمنان دارید و با Clone از روی آنها یک کپی می سازید و صدها دوست و دشمن خواهید داشت.


آموزش ساخت بازی «جاروی جادوگر» در اسکرچ

مدت زمان ویدئوی آموزشی: 1 ساعت و 30 دقیقه      حجم فایل: 200مگابایت     
شکلک‌های مورد نیاز این بازی در انتهای همین صفحه (فایل‌های پیوست) دانلود کنید.

بازی جاروی جادوگر در اسکرچ

 

در اسکرچ یک صحنه ترسناک درست می کنیم با موجوداتی ترسناک 😎و این موجودات می خواهند که جادوگر رو نابود کنن و جادوگر با پاشیدن گلوله های آتیشی که از جاروش بیرون می ریزه، اونها رو نابود می کنه. توی این بازی جادوگر دشمن‌های زیادی مثل خفاش، غول، اژدها و شبح داره و اگر اونها به جادگر برخورد کنن، جادوگر منفجــــــــــــــــــر می شه 🎇و بدونید که ساخت این بازی به حوصله و دقت زیادی احتیاج داره.


آموزش ساخت بازی «میمون پرنده» در اسکرچ

در این بازی یک میمون دارید که سوار یک «پرتاب گر» می شود و شما باید سرعت پرتاب و زاویه را طوری تنظیم کنید تا میمون بتواند موزها را بخورد. راستی مواظب باشید که موز به درخت نخل برخورد نکند !
در این بازی یاد می گیرید که چطور می توانید پرتاب را در اسکرچ شبیه سازی کنید.مدت زمان ویدئوی آموزشی: 56 دقیقه      حجم فایل: 74مگابایت     

بازی میمون پرنده در اسکرچ

در این بازی یک میمون دارید که سوار یک «پرتاب گر» می شود و شما باید سرعت پرتاب و زاویه را طوری تنظیم کنید تا میمون بتواند موزها را بخورد. راستی مواظب باشید که موز به درخت نخل برخورد نکند !
در این بازی یاد می گیرید که چطور می توانید پرتاب را در اسکرچ شبیه سازی کنید.

 


در پایان باید چند نکته را اشاره کنم:
1) ممکن است ترجمه برخی از بلوک‌های فارسی در آینده کمی تغییر کند.
2) این مثال‌ها از یکی از کتاب‌های انگلیسی انتخاب شده است. باید بگویم که من از این کار (یعنی استفاده از محتوای آن کتاب‌ها بدون اجازه و عدم رعایت حقوق مادی و معنوی) خرسند نیستم. اما تهیه مثال‌ها مناسب و دقیق مستلزم صرف زمان و البته تجربه تدریس در سالیان زیاد است که متاسفانه فعلا میسر نمی‌باشد.
3) متاسفانه در حوزه آموزش بازی‌های اسکرچ ویدئوهای متنوع و زیادی نیست و به همین دلیل این ویدئوها تهیه شد تا هم بچه‌ها و البته معلمین شروع با ساخت بازی‌های کمی پیچیده‌تر از «توپ و راکت» کنند.
4) از همگان (معلمین، دانش آموزان و اولیای آنها) انتظار دارم که با هدف رشد و توسعه کودکان ایران، این آموزش‌ها را به دیگران معرفی نمایند تا همگان از این نرم افزار و امکانات آن مطلع گردند و آموزش‌ آن در مدارس به امری متداول و بدیهی، شود.
5) ایده آل آن است که بازی ها در سایت اسکرچ و یا کلاس درس به اشتراک گذاشته شوند تا بقیه بچه ها بتوانند بازی های یکدیگر را «بازترکیب» کنند. یعنی تغییراتی در بازی بوجود آورند. یکی از ایده های زیربنایی فلسفه «بازترکیب» پروژه ها و بازی ها در اسکرچ در یادگیری شبکه ای نهفته است. در واقع دانش در شبکه نهفته است و هر دانش آموزی قسمتی از این شبکه دانش است و در کارهای اشتراکی و باز ترکیب پروژه های اسکرچ، این دانش در شبکه منتقل خواهد شد.

📎 فایل‌های پیوست

🩹 برچسب‌ها

شما هم تجربه یا دیدگاه خود را بنویسید:

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
کد امنیتی
as (تایید نشده) در تاریخ یکشنبه, 1402/11/15 - 12:23 نوشته:

سلام ممنون از آموزش خوبتون من در بازی جادوگر یه اشکال دارم بازی رو ساختم و همه چی هم چک کردم و کدها هم تک تک چک کردم همه چی درسته ولی وقتی بازی رو اجرا میکنم خفاش ها رو نشون نمیده و بازی که ادامه پیدا میکنه به جادوگر میخوره و جونش کم میشه تا وقتی صفر شد و بازی تموم میشه ولی خفاش ها نشان داده نمیشه که بشه تیر زد و آنها رو از بین برد چرا؟
ممنون میشم جواب بدید

فرشید میدانی در تاریخ دوشنبه, 1402/11/16 - 18:33 نوشته:

سلام/ اینترنتی که اصلا نمی شه پاسخ داد. در هر حال از قسمت «ظاهر» ، دستورهای «ظاهر شو» و شاید «پنهان شو» را در جاهای مختلفی اشتباه گذاشته اید.

کد را قسمت به قسمت بنویسید و هر قسمت را مجزا تست کنید.

Naz (تایید نشده) در تاریخ یکشنبه, 1402/09/26 - 13:26 نوشته:

سلام آقای مهندس وقت بخیر
از آموزش های بسیار مفید بسیار متشکرم.شما واقعا خیلی خوب درس میدهید و من به اتفاق مامانم اموزشهاتون رو نگاه میکنیم و کلی برنامه درست کردم .آقای مهندس من خیلی دوست دارم بازی حافظه تصویری که چند تا کارت در صفحه ظاهر می‌شوند و در هر کارت یک تصویر مثلاً میوه هست بعد باید کارت ها ی مشابه را انتخاب کنیم و اگه مثل هم بود از صفحه حذف میشه و این کار رو تا وقتی کارتها تمام بشه انجام میدهیم و اگه درست انتخاب نکنیم امتیاز کم بشه و همچنین بخواهیم بازی ها رو مرحله آیی درست کنیم مثلاً اگه 5امتیاز گرفتیم بریم مرحله بعد و بازی هم مرحله به مرحله سختش کنیم . همچنین بازی فروت نینجا رو هم درست کردم اما نتونستم اون مدلی که میوه ها از پایین می آیند بالا رو درست کنم .آقای مهندس ببخشید که صحبتم طولانی شد .ممنون میشم که آموزش این دو مدل بازی رو هم در سایتون قرار بدین و اشکال من و شاید دوستان دیگر هم اگه باشه رفع بشه.با تشکر از شما خدانگهدار

فرشید میدانی در تاریخ دوشنبه, 1402/11/16 - 18:34 نوشته:

سلام / در خود سایت اسکرچ در بین ۱۰۰ میلیون پروژه که دارد، احتمالا چنین چیزهایی وجود داشته باشد،‌خودتان جستجو کنید.

ناشناس (تایید نشده) در تاریخ پنجشنبه, 1402/09/16 - 20:24 نوشته:

باحال

امیرعباس ورشادی (تایید نشده) در تاریخ یکشنبه, 1402/03/07 - 09:45 نوشته:

اقای میدانی یک سوال فنی دارم میگم چرا دو تا سوال نمیشه نوشت من اول کد سوال پرسیدن را برداشتم و ان جایی که جواب سوال ذخیره میشود را در داخل کد بگو گذاشتم و دوباره همین کار را انجام دادم و کد وقتی پرچم سبز کیلیک شد هم روی هر دوتا کد بود و اینکه دوتا پروژه از هم جدا بود یعنی سوال سن شما چند است جدا بود اسم شما چیست هم جدا بود من پرچم سبز را کیلیک کردم و دوتا سوال را پرسید اگر پس من انجایی که پاسخ ذخیره می شود را مگه توی کد بگو نگذاشتم پس چرا دوتا جواب را نمی گوید

کلاس سوم ابتدایی هستم

اقای میدانی ممنون می میشوم که جواب دهید

امیرعباس ورشادی (تایید نشده) در تاریخ یکشنبه, 1402/03/07 - 09:26 نوشته:

سلام اقای میدانی خیلی خیلی شما خوب درس می دهید من می خواهم در اینده از من آزمون اسکرچ بگیرند و مدرک مربی گری بگیرم و مثل شما اینقدر خوب به بچه ها درس بدهم

اقای میدانی تشکر

TAHA 2626262 (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه, 1401/12/23 - 17:27 نوشته:

ممنون اقای میدانی بابت تدریس عالی تون من همه چیز را خوب یاد گرفتم

امیرعلی فیروزی (تایید نشده) در تاریخ شنبه, 1400/09/27 - 10:59 نوشته:

سلام آقای میدانی من نمیدونم من ربات نیستم کجاست ولی میشه اموزش های بیشتری بذارید ممنون میش

فرشید میدانی در تاریخ چهارشنبه, 1400/10/01 - 10:50 نوشته:

منظور شما را متوجه نشدم. کتاب «سلام اسکرچ» را از همین سایت دانلود کنید و با دقت بخوانید . بسیاری از پرسش های شما در آن احتمالا پاسخ داده شود.

محمدامین گلستانی (تایید نشده) در تاریخ پنجشنبه, 1400/09/18 - 16:29 نوشته:

من بازی میمون پرنده درست کردم اما میمون به طرف پرتاب کننده نمی رود خودش بالا میرود اگه هر کی بلده به من بگه

فرشید میدانی در تاریخ چهارشنبه, 1400/10/01 - 10:51 نوشته:

باید کل برنامه شما را بخوانم تا بدانم که مشکل کجاست اما دستورات را از هم جدا کن . با کلیک روی تک به تک آنها ببین چطور کار می کنند و سعی کن مشکل را اینطوری پیدا کنی . سپس به هم بچسبان.

زینب (تایید نشده) در تاریخ پنجشنبه, 1400/07/15 - 14:33 نوشته:

عالی

طاها (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه, 1400/06/15 - 15:39 نوشته:

سلام ببخشید کدی هست که امتاز بعد از بیرون امدن حذف نشه

فرشید میدانی در تاریخ چهارشنبه, 1400/10/01 - 10:53 نوشته:

همیشه که از اسکرچ خارج می شوید همه چیز ریست می شود.
اگر هم خواستید امتیاز را صفر کنید از دستور «.... برابر ... شود» در گروه متغیرها استفاده کنید.

سلطانی (تایید نشده) در تاریخ پنجشنبه, 1400/05/14 - 20:10 نوشته:

خیلی زیبا و با ارامش و اطلاعات عمومی بالا توضیح میدهید

لطفا طریقهبار گذاری و خروجی رو تلفن همراه هم توضیح کامل بدهید با تشکر

فرشید میدانی در تاریخ چهارشنبه, 1400/10/01 - 10:49 نوشته:

اسکرچ فقط برای آموزش است و از اینکارها نمی شود در آن انجام داد. البته چون نسخه وب دارد می توان خروجی آن را بر روی هر دستگاهی دید و کافی است که در سایت اسکرچ ثبت نام کنید. پروژه را بسازید و آن را «همرسانی» کنید.

Sepehr (تایید نشده) در تاریخ جمعه, 1400/05/08 - 11:51 نوشته:

با سلام؛
واقعاً از تلاشی که در عرصه ی آموزش دارید، سپاسگزارم.
امیدوارم روز به روز در کار زیبایتان، موفق تر و درخشان تر باشید.

شهرام شجری (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه, 1400/04/08 - 18:27 نوشته:

سپاس فراوان از زحماتتون

MR (تایید نشده) در تاریخ پنجشنبه, 1400/03/13 - 23:17 نوشته:

سلام آفای میدانی چطور میشه توی اسکرچ بازی رو چند لحظه متوقف کرد و بعد دوباره کله بازی از ادامه بیاد؟ (اینکه حتما از ادامه باشه خیلی مهمه)

فرشید میدانی در تاریخ چهارشنبه, 1400/10/01 - 10:55 نوشته:

بله از دستور «منتظر بمان تا اینکه....» به سادگی می توانید جریان اجرای برنامه را کنترل کنید . در ضمن اسکرچ خودش در گروه تشخیص دو دستور «زمان سنج» و «بازنشانی زمان سنج» دارد که با آنها می توانید زمان بندی را تنظیم کنید.

ارتین (تایید نشده) در تاریخ جمعه, 1400/01/13 - 20:17 نوشته:

سلام یه سوال درباره پروژه اول جنگ دایره ها دارم می تونیم به جای شکلک توضیحات تصویر زمینه بزاریم

فرشید میدانی در تاریخ شنبه, 1400/01/14 - 09:37 نوشته:

با سلام / بله می‌شود.
به صورت کلی باید بدانی که برای شکلک‌ها ما ده‌ها دستور اضافه تر نسب به تصویر زمینه داریم به همین دلیل کار با آنها کمی ساده تر است.
(مثلا برای پس زمینه هیچ دستور حرکت نداریم اما برای شکلک ها داریم).

حالا شاید بپرسی که چرا همه چیز در اسکرچ شکلک نیست (یعنی اصلا چرا باید پس زمینه داشته باشیم وقتی که می توان همه چیز را با شکلک انجام داد). من پاسخ دقیق آن را نمی دانم اما کاملا احتمال می دهم که پس زمینه تصویر ثابتی است و حرکت هم نمی کند و به همین دلیل احتمالا باعث می شود که برنامه های ما سریعتر اجرا شوند و بنابراین اگر چیزی داریم که قرار نیست حرکت کند و باید در کل پروژه ثابت باشد (یا گاهی تغییر کند) بهتر است که از پس زمینه استفاده کنیم.

فرشید میدانی در تاریخ چهارشنبه, 1400/10/01 - 10:55 نوشته:

بله می شود و خود تصویر زمینه چندین دستور دارد برای کنترل کردن.

یاسین (تایید نشده) در تاریخ جمعه, 1399/12/08 - 14:16 نوشته:

ممنون از فیلم شما

مبین مردان (تایید نشده) در تاریخ چهارشنبه, 1399/11/29 - 21:07 نوشته:

خیلی ممنونم بابت اموزش عااااااااااااااااالی بود خیلی عالی فقط لطفا اموزش حرفه ایش رو هم بزارید خسته نباشید

فرشید میدانی در تاریخ پنجشنبه, 1399/12/14 - 18:38 نوشته:

در کتاب سلام اسکرچ نکته‌های بیشتر وجود دارد . آن را مطالعه کنید.

Stysh (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه, 1399/11/20 - 16:24 نوشته:

سلام خسته نباشید
برای بازی جادوگر من اشکال داشتم.وقتی گلوله پرتاب میشه چندتا پرتاب میشه و از جهات مختلف
ممنون میشم بگید چکار کنم؟

mary_sh (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه, 1399/10/16 - 12:45 نوشته:

سلام..یک سوال داشتم..چرا در بازی جنگ دایره ها و کد دایره سبز برای رفتن به نقاط تصادفی از دستور glide to random position استفاده نکردید؟؟

سینا (تایید نشده) در تاریخ یکشنبه, 1399/07/06 - 09:22 نوشته:

سلام جناب مهندس. بنده یک مدرس دانشگاه هستم که بیشتر از ده سال تجربه تدریس برنامه نویسی دارم با اینکه رشته تخصصی من نبوده. ولی اعتقاد دارم به اینکه داشتن ذهن برنامه نویسی و برنامه ریزی یک مهارت و موهبت است. از زحمت شما ممنونم و به نظر من این تلاش و معلمی شما بهترین صالحات باقیات است و امیدوارم فرزندان سرزمینم به خوبی از آن بهره ببرند.
من به تازگی سعی کردم دختر 8 ساله ام را با استفاده از اسکرچ و Code.org با این مفاهیم آشنا و علاقمند کنم.
مشکل کوچکی که هست و احتمالا به تحریم سایتها برای ایران برمیگردد باعث شده نسخه آفلاین 3 را دانلود و نصب کنم. متاسفانه تصویر اغلب آیکن های محیط برنامه نمایش داده نمی شود (مانند عکسی که در صفحه وب لود نشده). راهکاری دارید؟
با تجدید سپاس

فرشید میدانی در تاریخ دوشنبه, 1399/07/07 - 10:46 نوشته:

با سلام
هیچ مشکلی در نصب و یا دانلود اسکرچ 3 بر روی کامپیوترها نیست، مشکل شما از چیز دیگری است که من پاسخی برای آن ندارم.

ستاره (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه, 1399/05/21 - 22:26 نوشته:

سلام خیلی ممنون به خاطر اموزش های خیلی خوبتون.ببخشید اقای میدانی توی بازی میمون پرنده ی من سرعت افتادن او از وقتی که بازی شروع میشه تا اخر بازی 0 است همه ی کد ها را هم چک کردم و درست بود؟

نیا نوری (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه, 1399/05/20 - 19:30 نوشته:

سلام
اکٍثر فیلم که می گفتین هر فرد باید با تمامی دستورات اشنا باشه پس لطفا اونقدر توضیح ندهید
با تشکر

فرشید میدانی در تاریخ دوشنبه, 1399/07/07 - 10:47 نوشته:

خیلی متوجه منظور شما نشدم. در هر حال فرض من بر این بوده است که مخاطبین، دانش آموزان 10 ساله ممکن است باشند و باید از قبل ویدئوهای آموزش اسکرچ را دیده باشند.

کامیار (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه, 1399/04/23 - 23:30 نوشته:

با سلام آقای میدانی من برای دانلود تصاویر بازی جادوی اسکرچ به مشکل برخورده ام انگار سایت و لینکی که تصاویر داخل آن است بلاک شده

فرشید میدانی در تاریخ سه شنبه, 1399/04/24 - 22:56 نوشته:

با سلام / تست شد و مشکلی برای دانلود آنها نیست. این عکس ها بر روی همین سایت هستند و در جای دیگری قرار ندارند. (تصاویر در داخل یک فایل zip است و حتما باید قبل از استفاده از حالت فشرده خارج شوند)

m.r.s (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه, 1399/04/16 - 22:43 نوشته:

سلام و تشکر فراوان خدمت شما آقای میدانی دوره آموزشیتون عالییییییییییی بود من چندجا دیگه هم اسکرچو آموزش دیدم ولی چیزی نفهمیدم ولی شما عالی توضیح دادین میشه یه دوره آموزشی زبان برنامه نویسی پایتون هم بزارین.باتشکر از زحماتتون

آتوسا (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه, 1399/04/09 - 20:54 نوشته:

خیلی عالی بود واقا ممنونم از توضیحات

محمد امین مخیری (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه, 1399/04/03 - 16:46 نوشته:

سلام آقای میدانی من از شما بابت ساخت آموزش های خوبتان سپاسگذارم آیا دوره ی آموزشی پیشرفته اسکرچ را درست می کنید؟

فرشید میدانی در تاریخ سه شنبه, 1399/04/10 - 08:58 نوشته:

بله، امیدوارم که فرصت و حوصله ای شود تا آنها را درست کنم.